Herr Prof. Dr. Alexander Haselow
Neuigkeiten
Die Sprechstunde findet während der Vorlesungszeit im Wintersemester 2024/25 nach vorheriger Anmeldung per Email unter Angabe des Betreffs wie folgt statt: donnerstags, 15–16 Uhr.
Alexander Haselow: Kurzvorstellung/Short Bio
Univ.-Prof. Dr. Alexander Haselow ist seit 2022 Professor und Lehrstuhlinhaber für das Fachgebiet „Sprachwissenschaft des Englischen" an der Bergischen Universität Wuppertal. Er wurde an der Universität Hamburg promoviert (Dr. phil.) und habilitierte an der Universität Rostock (Dr. phil. habil.). Wissenschaftlich liegen seine Schwerpunkte im Bereich Sprache und Interaktion (Konversationsanalyse, Interaktionale Linguistik, Gesprochene-Sprache-Forschung) sowie in der angewandten Sprachwissenschaft, v.a. auf dem Gebiet Sprache, Gedächtnis und (Neuro-)Kognition sowie kognitiver Prozesse im Fremdsprachenerwerb. Zudem forscht er im Bereich der Historischen Sprachwissenschaft, insbesondere zu Wandelprozessen im sozialen Sprachverhalten in westeuropäischen Gesellschaften.
Wissenschaftlicher Werdegang/Curriculum Vitae
Seit 2022 Professor für Sprachwissenschaft des Englischen an der Bergischen Universität Wuppertal
2018-2022 wissenschaftlicher Mitarbeiter im Bereich Englische Sprachwissenschaft an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster
2017 Habilitation zum Dr. phil. habil. an der Philosophischen Fakultät der Universität Rostock
Erteilung der Lehrbefähigung und Lehrbefugnis für das Fachgebiet Englische Sprachwissenschaft
2009–2018 wissenschaftlicher Mitarbeiter im Bereich Englische Sprachwissenschaft an der Universität Rostock
2009 Promotion zum Dr. phil. im Fachgebiet Englische Sprachwissenschaft an der Universität Hamburg
2006–2009 wissenschaftlicher Mitarbeiter im Bereich Englische Sprachwissenschaft an der Universität Hamburg
2006 Erstes Staatsexamen und Magister Artium (M.A.) an der Universität Potsdam
2003–2006 Studien- und Forschungsaufenthalte in Spanien (2003–2004), Russland (2004– 2005) und Island (2005–2006)
2000–2006 Studium der Sprachwissenschaft, Sozial- und Erziehungswissenschaften an der Universität Potsdam und der Staatlichen Universität von Sankt-Petersburg (Russland)
Forschung/Research
Publikationen/Publications
Bücher/Books (Monographien/Monographs)
- 2020. Spontaneous Spoken English. An Integrated Approach to the Emergent Grammar of Speech. Cambridge: Cambridge University Press. (Paperback)
- 2017. Spontaneous Spoken English. An Integrated Approach to the Emergent Grammar of Speech. Cambridge: Cambridge University Press. (Hardcover)
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2011. Typological Changes in the Lexicon: Analytic Tendencies in English Noun Formation. Berlin, New York: De Gruyter Mouton.
Herausgeberschaften/Edited volumes
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2021. (with Sylvie Hancil). Studies at the Grammar-Discourse Interface. Discourse Markers and Discourse-Related Grammatical Phenomena. Amsterdam: Benjamins.
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2020. (with Gunther Kaltenböck). Grammar and Cognition. Dualistic Models of Language Structure and Language Processing. Amsterdam: Benjamins.
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2018. (with Sylvie Hancil) Dialogism and Language Change. Special issue of Language Sciences 68.
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2015. (with Sylvie Hancil and Margje Post). Final Particles. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton.
Fachaufsätze/Articles
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2024. Politeness, speech acts and socio-cultural change: The expression of gratitude in the history of English. Journal of Historical Pragmatics 25.3, 419–449.
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2024. Turn-design in talk-in-interaction in a foreign language – Collaborative turn constructions and ellipses in casual conversations among German high-school learners of English. Pedagogical Linguistics 5.1, 31–55.
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2021. The acquisition of pragmatic markers in the foreign language classroom: An experimental study on the effects of implicit and explicit learning. Journal of Pragmatics 186, 73–86.
- 2021. Dealing with trouble in conversation in English-speaking cultures: Conversational repair in global varieties of English. English World-Wide 42.3, 324-349.
- 2021. Discourse markers and brain lateralization. Evidence for dual language processing from neurological disorders. In: Alexander Haselow & Sylvie Hancil (Eds.), Studies at the Grammar-Discourse Interface. Discourse Markers and Discourse-Related Grammatical Phenomena. Amsterdam: Benjamins, 157–193.
- 2021. (with Sylvie Hancil). Grammar, discourse, and the grammar-discourse interface. In: Alexander Haselow & Sylvie Hancil (Eds.), Studies at the Grammar-Discourse Interface. Discourse Markers and Discourse-Related Grammatical Phenomena. Amsterdam: Benjamins, 1–20.
- 2020. Expressing stance in spoken political discourse – The function of parenthetical inserts. Language Sciences 82, 101334.
- 2020. Local and global structures in discourse and interaction: Linguistic and psycholinguistic aspects. In: Alexander Haselow & Gunther Kaltenböck (Eds.), Grammar and Cognition: Dualistic Models of Language Structure and Language Processing. Amsterdam: John Benjamins, 267–308.
- 2020. (with Gunther Kaltenböck). The brain and the mind behind grammar: Dualistic approaches in grammar research and (neuro)cognitive studies of language. In: Alexander Haselow & Gunther Kaltenböck (Eds.), Grammar and Cognition: Dualistic Models of Language Structure and Language Processing. Amsterdam: John Benjamins, 1–25.
- 2019. Discourse marker sequences: Insights into the serial order of communicative tasks in real-time turn production. Journal of Pragmatics 146, 1–18.
- 2018. Language change from a psycholinguistic perspective: The long-term effects of frequency on language processing. Language Sciences 68, 56–77.
- 2018. (with Sylvie Hancil) Rethinking language change from a dialogic perspective. Language Sciences 68, 1–5.
- 2016. Micro- et macro-grammaire: à propos de deux principes de catégorisation cognitive en language orale spontanée. Modèles Linguistiques 47, special issue on “Micro-/Macrosyntax”, 29–50.
- 2016. Intensifying adverbs ‘outside the clause’ – A cognitive analysis. In: Gunther Kaltenböck, Evelien Keizer & Arne Lohmann (Eds.), Outside the Clause. Form and Function of Extra-Clausal Constituents. Amsterdam: John Benjamins, 379–415.
- 2016. A processual view on grammar: Macrogrammar and the final field in spoken syntax. Language Sciences 54, 77–101.
- 2015. Final particles in spoken German. In: Sylvie Hancil, Alexander Haselow & Margje Post (Eds.), Final Particles. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton, 77–107.
- 2015. (with Sylvie Hancil & Margje Post) Introduction: Final particles from a typological perspective. In: Sylvie Hancil, Alexander Haselow & Margje Post (Eds.), Final Particles. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton, 3–35.
- 2015. Studying disappearance from a historical-typological perspective: The case of English morphology. In: Claire Badiou-Monferrand & Thomas Verjans (Eds.), Disparitions. Contributions à l’Étude du Changement Linguistique. Paris: Honoré Champion, 487–502.
- 2015. Speech-like syntax in written texts: Changing syntactic conventions in public news discourse. In: Birte Bös & Lucia Kornexl (Eds.), Changing Genre Conventions in Historical News Discourse. Amsterdam: John Benjamins, 191–221.
- 2015. Left vs. right periphery in grammaticalization: The case of anyway. In: Andrew Smith, Graeme Trousdale & Richard Waltereit (Eds.), New Directions in Grammaticalization Research. Amsterdam: John Benjamins, 157–186.
- 2014. Sequentiality in dialogue as a trigger for grammaticalization. In: Sylvie Hancil & Ekkehard König (Eds.), Grammaticalization – Theory and Data. Amsterdam: John Benjamins, 203–234.
- 2013. Arguing for a wide conception of grammar: The case of final particles in spoken discourse. Folia Linguistica 47.2, 375-424.
- 2012. Subjectivity, intersubjectivity and the negotiation of common ground in spoken discourse: Final particles in English. Language & Communication 32.3, 182–204.
- 2012. Discourse organization and the rise of final then in the history of English. In: Irén Hegedüs & Alexandra Fodor (Eds.), English Historical Linguistics 2010. Selected Papers from the Sixteenth International Conference on English Historical Linguistics (ICEHL 16), Pécs. Amsterdam: John Benjamins, 153–175.
- 2012. Lexical typology and typological changes in the English lexicon. In: Terttu Nevalainen & Elizabeth C. Traugott (Eds.), The Oxford Handbook of the History of English. New York: Oxford University Press, 643–653.
- 2012. A typological view on the development of English derivation. English Studies 93.2, 203–226.
- 2012. Multilingual speakers in a monolingual society. From the history and present state of language planning in Iceland. In: Matthias Hüning, Ulrike Vogl & Olivier Moliner (Eds.), Standard Languages and Multilingualism in European History. Amsterdam: John Benjamins, 127–151.
- 2011. Discourse marker and modal particle: The functions of utterance-final then in spoken English. Journal of Pragmatics 43.14, 3603–3623.
- 2009. Reducción, simplificación y compensación: La formación de un pidgin español en Almería. Revista Española de Lingüística 39.1, 61–76.
- 2009. Der Aufstieg des Englischen zur globalen Einheitssprache und sein Zerfall in verschiedene lokale Varietäten. In: Sophia Komor & Rebekka Rohleder (Eds.), Post-Coca-Colanization: Zurück zur Vielfalt? Frankfurt/Main: Peter Lang, 29–52.
- 2008. (with Peter Siemund) Newfoundland English morpho-syntax: Universal aspects and trends. Anglistik: International Journal of English Studies 19.2, 201–213.
- 2004. Analogías, simplificaciones y la búsqueda del mínimo común múltiplo: Notas sobre el español de los inmigrantes de Roquetas de Mar/Almería. Tonos Digital: Revista Electrónica de Estudios Filológicos 8/04.
Rezensionen/Book Reviews
- 2012. “The Language Impact.” Frank Alwin Fill. London: Equinox. Anglia 130.2, 276–279.
- 2010. “Wortbildung heute: Tendenzen und Kontraste in der deutschen Gegenwartssprache.“ Hgg. Ludwig M. Eichinger, Meike Meliss, María José Domínguez Vázquez. Tübingen: Narr. Zeitschrift für Sprachwissenschaft 29.1, 181–185.
- 2010. “Word-Formation in New Englishes. A Corpus-based Analysis.” Thomas Biermeier. Berlin: LIT Verlag. Anglia 128.1, 131–135.
Aktuelle Forschungsprojekte/Current Research Projects
Language History and Social Development:
The transformation of language behavior and communicative norms in England and other Western European societies from the Middle Ages to the twenty-first century
Applied Linguistics:
The acquisition and development of interactional skills by learners of English as a foreign language
Interactional Linguistics:
Interactional patterns in dispute discourse in British job centers